محمدحسین رجبی دوانی گفت: ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت دست مردم نیست، بلکه دست پیغمبر(ص) نیز نیست، چرا که تعیین ولیّ و حاکمیت بر مردم بهدست خداوند است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیسجمهوری درجریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میداند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت میکنم، من هم میشنوم و اجرا میکنم». این بخش از اظهارات روحانی در محافل سیاسی - مطبوعاتی بازتاب گستردهای یافته است.
اظهارات رئیسجمهوری بهانهای شد تا با «محمدحسین رجبیدوانی» به گفتوگو بنشینیم. رجبی دوانی دارای دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) است. کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، تاریخ تحلیلی دوران امامت امیر المومنین علی(ع)، پشتیبانی نظامی در سپاههای صدر اسلام، ترجمه و تلخیص و بازنویسی لهوف سید ابنطاوس مجموعهای از آثار رجبی دوانی است که به زیور طبع آراسته شده است.
وی در این گفتوگو با نقد اظهارات روحانی خواستار پاسخگویی صریح مراجع عظام تقلید شده است.
تسنیم:اظهارات حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور کشور درباره شخصیت امامعلی (ع) واکنشهایی را برانگیخته است، به نظر شما چنین برداشتی از حدیث مولا علی(ع) توسط رئیسجمهور کشور که خود در کسوت روحانیت است، صحیح است؟
* رجبی دوانی: متأسفانه رئیسجمهور مجدداً با تفسیر به رأی نسبت به سیره و عملکرد و فرمایشات ائمه اطهار (ع) درصدد توجیه اقدامات و طرز تفکر خود برآمده است. جناب روحانی در سخنان اخیر خود در ضیافت افطار با برخی اساتید و پزشکان به بیان نکاتی دربارۀ امیر المؤمنین (ع) پرداخت و گفت: «امیر المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میداند و معتقد است هر کسی را مردم انتخاب کنند، حضرت علی (ع) او را به عنوان رهبر جامعه به رسمیت میشناسد و از او اطاعت میکند». این برداشت رئیسجمهور کاملاً خلاف اعتقادات شیعه و تحریف کلام امیر المؤمنین (ع) است. طبق اعتقادات شیعه، ولایت و تعیین مصداق صاحب ولایت نه تنها دست مردم نیست، بلکه دست پیغمبر اکرم (ص) نیز نیست، چراکه تعیین ولیّ، صاحب ولایت و حاکمیت بر مردم به دست خداوند است و ولایت امیر المؤمنین (ع) را خودِ خداوند تدبیر کرده و پیامبر اکرم (ص) ابلاغ آن را برعهده داشتند. بنابراین طرح چنین موضوعی توسط رئیسجمهور کشور آن هم با تقطیع کلامی از امیر المؤمنین (ع) که در شرایط خاصی بیان شده، به عنوان اینکه امیر المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میدانند و از هر کسی که آنان تعیین کنند، اطاعت میکند،خلاف حقیقت و یک مغلطۀ بزرگ است.
تسنیم: حقیقت این جریان تاریخی چیست؟
* رجبی دوانی: جناب روحانی به خطا ولایت و حکومت را به یک معنا گرفته است، این در حالی است که ولایت برابر با حکومت نیست، بلکه یکی از شئون ولایت، حکومت کردن بر مردم است، نه اینکه این دو مقوله مترادف هم باشند. این کلام امیر المؤمنین (ع) که آقای روحانی آن را به عنوان یک اصل در توجیه نظرات خویش قرار داده است، مربوط به زمانی است که خلیفۀ سوم بر اثر رخ دادن انقلابی در اعتراض عموم مردم (همانها که با او بیعت کرده بودند) به عملکرد ناصواب وی به هلاکت رسید و مردم به امیر المؤمنین (ع) روی آوردند و خواهان خلافت و رهبری آن حضرت شدند. امیر المؤمنین (ع) در ابتدا حاضر نبودند که خلافت را بپذیرند و فرمودند: «دعونی و التمسوا غیری» یعنی مرا رها کنید و از کسی دیگر بخواهید رهبری شما را بر عهده بگیرد، این دقیقاً در مقابل آن برداشت غلط رئیسجمهور است. مردم به حضرت روی آوردهاند و اصرار میکنند که رهبری جامعه را بپذیرد، اما آن حضرت در ابتدا نمیپذیرند و حتی عقب عقب میروند و مردم هجوم میآورند.
عدم پذیرش رهبری جامعه از سوی امیر المؤمنین (ع) بدین جهت بود که آن حضرت قبلاً مردم را نسبت عواقب عملشان مبنی بر کنار گذاشتن ولایت خود و پذیرش رهبری عثمان آگاه کرده بود و چنین روزی را برای آنان پیشبینی میکردند، اما انتخاب و بیعت غلط مردم و عدم همراهی آنان با امام (ع) موجب شد تا چنین بلایی به سر آنان بیاید که عوامل خلیفه خون آنان را بریزند و حق و حقوقشان از بیت المال را چپاول کنند و شماری از وابستگان خلیفه به حقوق های نجومی (مثل حالا) برسند. در نتیجه خودشان انقلابی بپا کردند و خلیفۀ سوم را به هلاکت رساندند.
در ادامه امیر المؤمنین (ع) میفرماید: « اِعْلَمُوا أَنِّی إِنْ أَجَبْتُکُمْ رَکِبْتُ بِکُمْ مَا أَعْلَمُ وَ لَمْ أُصْغِ إِلَى قَوْلِ اَلْقَائِلِ وَ عَتْبِ اَلْعَاتِبِ»، «بدانید که اگر من درخواست شما را اجابت کنم و رهبری شما را بپذیرم، بر اساس آنچه که خود میدانم با شما رفتار میکنم و هرگز به گفتار و درخواستهای این و آن و سرزنش کنندگان توجه نخواهم کرد، اگر مرا رها کنید و نخواهید که من رهبری جامعه را بر عهده بگیرم، من هم یکی مانند شما خواهم بود». حضرت در ادامه میفرماید: «و لعلی اسمعکم و اطوعکم لمن ولَیتُموه اَمرکَم»، در صورتی که یکی مانند شما باشم، (شاید) نسبت به کسی که شما به عنوان رهبر خود انتخاب کردید و حاکمیت خود را به او سپردید، شنواتر و مطیعتر باشم، این (شایدی) که حضرت در اینجا مطرح کردند، بدین معناست که اگر او درست عمل کند، چنین خواهم بود، همچنان که دیدیم امیر المؤمنین (ع) گرچه با سه خلیفۀ پیش از خود به ناچار بیعت کرد، اما اینگونه نیست مطیع آنان باشد و بر تمام عملکردهای آنان صِحه بگذارد، این در حالی است که بارها در برابر عملکردهای خلاف آنان اعتراض و موضعگیری کردند و حاضر به پذیرش بدعتهای آنان نشدند. حضرت در ادامه باز هم میفرماید: «و أنا لکم وزیر خیرلکم منی امیرا»، اگر من برای شما به عنوان یک مشاور باشم، بهتر از این است که رهبری شما را به دست بگیرم». این مطلب نشان دهندۀ این است که امیر المؤمنین (ع) حاضر نیست درخواست مردمی که او را بعد از پیغمبر اکرم (ص) از جایگاه الهیاش کنار زدند و در نتیجه دچار انحرافات گستردهای شدند، بپذیرد.
امیر المؤمنین (ع) به سبب شرایطی که در زمان خلیفۀ سوم پیش آمد و بسیاری از مردم در شرایط نابسامانی بودند و در فقر به سر میبردند و از طرف دیگر، معدود افرادی که در آن دوران از بیت المال دریافتیهای نامشروع داشتند ـ مثل برخی اشخاص در همین دولت که از حقوقهای نجومی برخوردار هستند ـ معتقد بودند که این دریافتیهای نامشروع باید از این رانتخواران پس گرفته شود و به صاحبان اصلی و بیت المال بازگردانده شود، حتی اگر این اختلاسها را مهر زنان خود کرده باشند.
نقد شدید خلفای پیشین توسط امیرالمؤمنین(ع)
اگر امیر المؤمنین (ع) ـ به گمان رئیس جمهور ـ مبنای نظرش در امر ولایت و حاکمیت بر مردم، نظر و انتخاب خود مردم باشد، پس چرا در خطبۀ شقشقیه خلفای پیش از خود را که مردم با آنها بیعت کرده و خلافت آنها را پذیرفته بودند، به شدت نقد میکند و خلافت آنان را باعث ضعف و انحطاط جامعۀ اسلامی تلقی کرده است؟! امیر المؤمنین (ع) بعد از خیانتی که در جریان سقیفه صورت گرفت و آن وجود مقدس را از جایگاه الهی خود محروم کردند و خلافت پیامبر اکرم (ص) غصب شد، نفرمود که چون مردم با خلیفۀ اول بیعت کردند، من نیز تابع نظر آنان هستم و از خلیفۀ اول اطاعت میکنم، بلکه بر اساس آنچه در منابع شیعه و سنی نقل شده است، امیر المؤمنین (ع) درصدد قیام و انقلاب بود، آن حضرت همراه با حضرت زهراء (س) و حسنین به درِ خانۀ اصحاب پیامبر اکرم (ص)، آنهایی که در جنگهای بدر و اُحد حضور داشتند، رفتند و سفارشهای پیغمبر (ص) دربارۀ ولایت خویش را مجدداً مطرح کردند و مردم را نسبت به کار خلافی که صورت دادند، متنّبه کردند، یعنی جایگاه رهبری جامعه را از خاندان پیامبر اکرم (ص) بر خلاف دستور خدا و رسول او بیرون کردند.
منطق امیر المؤمنین (ع) و حضرت زهراء (س) آنچنان محکم بود که آن مردم در برابر فرمایشات آن دو بزرگوار تسلیم شدند و حق را به امیر المؤمنین (ع) دادند و حتی قرار بر قیام گذاشتند، اما متأستفانه باز هم به حضرت خیانت کردند و جز اصحاب خاص و برگزیدۀ پیامبر اکرم (ص) به عهد وفا نکردند و برای قیام حاضر نشدند. بر اساس منابع اهل تسنن این قضیه یکبار اتفاق افتاد و بر اساس منابع شیعه حداقل سه بار امیر المؤمنین (ع) اقدام به مقابله با غاصبان کرد، اما با عدم همراهی و یاری مردم مواجه شد و در نتیجه چون از حضرت دفاع نکردند، آن حضرت نیز دیگر تکلیفی برای مقابله با غاصبان نداشت. امیر المؤمنین (ع) در یکی از خطبههای نهجالبلاغه میفرماید: «من در کار خود اندیشیدم، دیدم آیا بدون داشتن یک یار و یاور قیام کنم؟ دیدم این کار به صلاح نیست»، در جایی دیگر میفرماید: «خوش نداشتم همان معدود نزدیکان و افرادی را با من که همراهی کردند به خطر بیاندازم، لذا خار در چشم و استخوان در گلو میراث الهی خویش را تاراج رفته میدیدم».
باز با نگاهی به دیگر موضعگیری امیر المؤمنین (ع) در برابر غصب خلافت (که به زعم آقای روحانی با نظر، انتخاب و بیعت مردم روی کار آمده بودند) میبینیم که آن حضرت حاضر نیست نظر غلط، غیر شرعی و غیر قانونی مردم بی بصیرت و فریب خورده را بپذیرد، لذا بر خلاف نظر رئیسجمهور، امیر المؤمنین (ع) برای روشنگری مردم و نشان دادن خطا بودن انتخاب و بیعتشان با وجود از دست رفتن مجدد حق خود حقایقی را بیان میکند، آنجا که پس از ترور خلیفۀ دوم، وی پیش از مرگ، شورایی برای تعیین خلیفۀ سوم تعیین کرد.
وقتی مردم شایستگی امیرالمؤمنین(ع) دیدند، اما او را یاری نکردند
از ضوابطی که خلیفۀ دوم برای تعیین خلیفۀ سوم مشخص کرده بود، کاملاً معلوم بود که نتیجۀ این شورا خلافت عثمان و بعد از عبدالرحمن بن عوف میشود. امیر المؤمنین (ع) بعد از اینکه در این شورا عثمان به عنوان خلیفه اعلام شد، در مسجد النبی (ص) در حضور همان اعضای شورا حاضر شدند و طبق نقل منابع شیعه، 40 مورد و به نقل برخی منابع اهل تسنن 30 مورد فضیلتهای بی مانند خویش را مطرح کرد و برای هر کدام از حاضران سوگند جلاله در تصدیق خود گرفت. تمام این فضیلتهای بیان شده از سوی امیر المؤمنین (ع) دلالت بر شایستگی و بر حق بودن بی چون و چرای ایشان برای رهبری جامعه داشت. آن حضرت فرمود اگر آنچه میگویم راست است، تصدیق کنید و اگر دروغ است، تکذیب کنید، جالب اینجاست که مردم در هر مورد با سخن جلاله سخن حضرت را تصدیق کردند، چون بیان این فضیلتها با تعبیر «اُنشِدُکُم الله» آغاز میشد، این حدیث به عنوان حدیث مُناشده معروف شده است.
حضرت در ادامه فرمود: شما با علم بر اینکه میدانید من شایستهترین فرد برای خلافت و رهبری جامعه هستم، برای سومین بار از جایگاهی که خداوند برایم معین کرده است، محروم کردید، تا زمانی که فقط به من ظلم میشود و شما خودتان به چنین شرایطی راضی هستید و مرا کنار میگذارید، من هم سکوت میکنم و ادعایی ندارم. پس این کلام حضرت آن هم در چنین شرایط خاصی به معنای این نیست که هر کسی را شما انتخاب کنید، از او اطاعت میکنم. این در حالی است که حضرت علی (ع) سی یا چهل مرتبه جهنم را در مقابل این افراد به تصویر کشید که شما میدانید حق چیست و با چه کسی است، اما آن را رها میکنید و از باطل پیروی میکنید. حال که عالمانه از حق روی گرداندید و حاضر به همراهی و یاری با آن نیستید و خودتان حاضر به روی کار آمدن چنین افرادی که شایستگی این امر را ندارند، میشوید، من هم سکوت میکنم. این رفتار دقیقاً بر خلاف آن چیزی است رئیسجمهور میخواست آن را در راستای دیدگاههای خویش به کار گیرد و سیاستهای خود را توجیه کند.
تسنیم: حجتالاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنان خود که بازتاب بسیاری نیز در فضای مجازی داشته است، گفت: «انتخابات ما پیروی از تفکر غرب نیست و رأی و نظر مردم هدیۀ غرب بعد از رنسانس نیست». آیا عملکرد رئیسجمهوری این نکته را تصدیق میکند؟
تلاش برای جلب آرای معاندان نظام جمهوری اسلامی و نادیده گرفتن منافع ملی
* رجبی دوانی: این حرف اگرچه صحیح است، اما متأسفانه خود شخص رئیسجمهور در همین جریان انتخابات اخیر نشان داد که روشی را در پیش گرفته است که حتی در برخی کشورهای غربی هم سابقه نداشته است، یعنی برای جلب آرای حتی اشخاص معاند نظام جمهوری اسلامی حاضر میشود اصول اساسی را نادیده بگیرد و منافع ملی را چوب حراج بزند و با زیر سؤال بردن تاریخ پرافتخار سی و هشت سالۀ انقلاب اسلامی در پی کسب آرای مخالفان هم بر آید، چیزی که حتی در رژیمهای غربی هم سابقه نداشته است. در رژیم صهیونیستی نیز به هنگام انتخابات دو حزب مطرح «لیکود» و «کارگر» برای رأی جمع کردن، کاندیداهای یکدیگر را به چالش و رسوایی میکشند و فسادهای اخلاقی و مالی یکدیگر را افشا میکنند، اما وقتی مصالح ملی آنان مطرح است، هیچ کدام جنایات رقیب خود در حق مردم مظلم لبنان، یمن و فلسطین را افشا نمیکنند، اما میبینیم که شخص رئیسجمهور حاضر میشود از کسانی که جنایات فراوانی کردند و خونهای 17 هزار انسان بی گناه را به جرم انقلابی بودن ریختند، حمایت کند و با بهانه دادن به دست دشمنان نظام که میخواهند بعد از قضیۀ هستهای، مسائل حقوق بشر را علیه ما علم کنند، درصدد کسب آراء بر میآید. «انتخابات ما پیروی از روش غرب نیست»؛ این حرف درست است، اما روش و عملکرد رئیسجمهور بدتر از روش غرب را نشان میدهد.
بنده گرچه از نظر شخصیت حقیقی و حقوقی کسی نیستم، اما به عنوان یک محب و شیعه امیر المؤمنین (ع)، در برابر این تحریفها به تنهایی خواهم ایستاد و در برابر اینگونه نسبتهای ناروا به ساحت قدسی حضرات معصومین (ع) و تحریف سخنان آن ذوات مقدس و دروغ بستن به آن بزرگواران تا پای جان مقابله خواهم کرد. بنده از علما و مراجع عظام تقلید میخواهم تا اجازه ندهند این تفسیر به رأیها، برداشتهای ناروا و نسبتهای دروغ به ساحت مقدس اهلبیت (ع) مثل توجیهی که دربارۀ مذاکرات عبرتآموز خودشان و بی حاصل، با دشمنان داشتند مبنی بر اینکه امام حسین (ع) اهل مذاکره بود. اگر در برابر چنین برداشتهای ناروا موضعگیری نشود، ترس از آن دارم که در آینده کار به جایی برسد که ولایت امیر المؤمنین (ع) نیز به چالش کشیده شود، لذا باید در برابر چنین تحریفهایی هوشیار باشیم و ایستادگی کنیم و مانع تخریب سیرۀ پاک اهلبیت (ع) در جهت اهداف دنیایی برخی آقایان باشیم.
تسنیم:به نظر شما هدف از طرح چنین مباحثی چیست؟
به نظر اینجانب ایشان به اتکای رأیی که در انتخابات اخیر آورده است، میخواهد به اعتبار این رأی، برای پیشبرد اهداف خویش که در بسیاری مواقع نشان داده در مغایرت و تضاد با ارزشهای دینی و سیرۀ اهلبیت (ع) است، دلسوزیهای دلسوزان انقلاب را به عنوان کسانی که در برابر رأی و نظر مردم ایستادند، به چالش بکشد و جرأت مخالفت و انتقادهای آنان را بگیرد تا در صورت ناکامی در وعدههای داده شده در ایام انتخابات، باردیگر نقدهای منتقدان را برنتابد و آنها را به بدتر از جهنم حواله دهد.
به گزارش تیم سیاسی نت شهر، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار و ضیافت افطار با اساتید و پزشکان گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.
این سخنان با واکنش هایی همراه بود که به آن می پردازیم.
واکنشها به سخنان رئیسجمهور درباره رای مردم در حکومت و ولایت امام علی(ع)
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در واکنش به سخنان روحانی درخصوص دموکراسی و مبنای رای مردم در ولایت از نگاه حضرت علی(ع):
آیتالله اراکی در واکنش به سخنان روحانی: باید روشن شود که ما خدا را حاکم میدانیم یا نمیدانیم. اگر کسی بگوید مردم به حاکم حاکمیت میدهند این یعنی شرک در حاکمیت خداوند.
این نظریهای که میگوید حق مشروعیت را مردم به حاکم میدهند سخن غربیهاست نه اسلام.
▪️بیانیه خبرگان با امضای احمد جنتی: در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی از سوی رییسجمهور، مجلس خبرگان رهبری در بیانیهای نسبت به طرح مسائل تفرقهآمیز در جامعه هشدار داد و اعلام کرد:
▫️بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به معنای مشروعیتبخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعتکنندگان نمیباشد بلکه تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.
رئیسجمهور درباره رای مردم در حکومت و ولایت امام علی(ع) گفته بود:
مبنای حکومت از دیدگاه علی(ع) نظر مردم بود
حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.
رییس جمهور با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.
دکتر روحانی افزود: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم میداند.
آیتالله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم از سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران انتقاد کرده و گفته: «یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی نظر مردم بود و دمکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.»
به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه انتخاب حاکم در اسلام به عهده مردم نیست، بلکه خداوند باید ولی را تعیین کند خطاب به حسن روحانی گفته: «آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج البلاغه را دیدید و بحث کردید. در حالی که یکی از مسلمات مذهب شیعه این است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین میکند.»
حسن روحاني در مراسم افطار در جمع استادان و پزشکان گفته بود: «اميرالمؤمنين مبنای ولايت و حکومت را «نظر مردم و انتخاب مردم» ميداند. روحانی با اشاره به این گفته حضرت علی که «لمن ولّيتموا امرکم»، گفت: هرکس که شما او را بهعنوان ولی خودتان و رهبر جامعه برگزينيد من هم اطاعت ميکنم، من هم میشنوم و اجرا میکنم. اميرالمؤمنين مبنای حکومت و فرمانروايی را رأی مردم، خواست مردم و آرای مردم میداند».
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته بود: «انتخابات و آرای مردم که ما امروز دنبالش هستیم، پیروی از تفکرغرب نیست. رأی و نظر مردم هدیه دنیای غرب بعد از رنسانس برای ما نیست. ما دارای مذهب و مرام و دینی هستیم که امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را، رأی مردم میداند.»
آیتالله مکارم شیرازی در واکنش به این سخنان حسن روحانی با اشاره به اینکه دمکراسی روشی غربی برای حکومت است، گفته: «نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین میکند، رسول اکرم فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت میدهد.»
سخنان چهارشنبهشب رئيسجمهوری درباره حکومت و انتخاب مردم، دو چهره سياسی و مذهبی دیگر را هم به واکنش واداشت. «علی مطهری» نايبرئيس مجلس و محمدتقی مصباحيزدی، روحانی تندرو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
علی مطهری در يادداشتی نوشت: «مشروعيت امامت به معنی مورد نظر شيعه، از ناحيه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق يک شاخه آن يعنی زعامت سياسی و رهبری جامعه، رأی و نظر مردم و به عبارت ديگر مقبوليت شخص امام نزد مردم است. اين سخن جناب ايشان قطعا ناظر به مساله امامت نيست، بلکه همانطورکه قرائن نشان ميدهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام يعنی رأی و انتخاب مردم است و سيره علی نيز همين را تأييد میکند.»
محمدتقی مصباح يزدی اما با انتقادی صریح از حسن روحانی به اظهار نظر رئیس جمهوری در این زمینه واکنش نشان داده و گفته: «برخي میگويند وقتی مردم با کسی بيعت کردند، امام اول شیعیان وظيفه خود دانست از آن شخص اطاعت کند و حق نداشت که مخالفت کند، چون مردم رأی داده بودند، اگر يک مسلمان ايرانی اينگونه فکر کند، پذيرفته است؟ آيا نمیتوانست درباره اين مساله تحقيق کند بهويژه اگرسابقه طلبگی داشته باشد.اگر کسی درسخوانده باشد و چنين اظهاراتی داشته باشد بعيد است.»
او ادامه داد: «بعضی بهصورت رسمی ميگويند امام علی حکومت برخی را پذيرفت، چون رأی مردم بود و بعد گفت هر که را شما قبول داريد، من هم قبول دارم. آيا جريان اينگونه بوده است؟ اين نشان ميدهد که در اين زمان بايد درباره اصلیترين مسائل تحقيق عميق کرده و مسائل را بايد برای جامعه تبيين کنيم».
مساله مشروعیت در نظام جمهوری اسلامی همواره از بحثهای پرمناقشه بوده است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، رهبر نظام را اعضای مجلس خبرگان رهبری انتخاب میکنند که خود از طریق انتخابات برگزیده میشوند. شورای نگهبان، که بر انتخابات نظارت استصوابی دارد، شش عضو از اعضای دوازده نفرهی آن، از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب میشوند و شش عضو دیگر به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه (که خود نیز منصوب رهبری است) برای رأی نمایندگان به مجلس شورای اسلامی معرفی میشوند. بدین ترتیب عدهای استدلال میکنند که فرایند انتخاب رهبر در نظام جمهوری اسلامی فرایندی غیر دمکراتیک است و از این جهت رهبر منتخب مردم نیست و مشروعیت ندارد.
در مقابل عدهای دیگر میگویند وظیفه اعضای مجلس خبرگان رهبری تنها کشف کسی است که از جانب خدا منصوب شده و مشروعیت خود را از خدا میگیرد.
با خبر شدم جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم فرموده اند :
"امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم میداند. گفت هرکسی که شماها او را برگزینید من هم اطاعت میکنم"
ای کاش حضرت زهرا (س) به اندازه رئیس جمهور محترم با عقاید و اندیشه های امام علی (ع) آشنا بودند و بی خود در مقابل کسانی که آمده بودند علی را با دستان بسته برای بیعت با جناب ابوبکر ببرند مقاومت نمی کردند و جان شریفشان را در مقابل انتخاب مردم و شورای سقیفه قرار نمی دادند!
افسوس که امام حسین (ع) و یارانش هم به اندازه جناب روحانی با منظومه فکری امیرالمومنین (ع) آشنا نیستند و اِلا نه عاشورایی برپا میشد و نه کربلایی و نه آن همه خونریزی !!!
خوب که نگاه میکنم العیاذ بالله خود خدا هم به اندازه ایشان آگاه به مسائل نیستند و اِلا قرآن را پر از فراز های زیر نمی کردند...
أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُون ( اکثرشان ایمان نمی آورند)
أَکْثَرُهُمُ الْفاسِقُون ( اکثرشان فاسقند )
أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُون ( اکثرشان عقل ندارند)
أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُون ( اکثرشان علم ندارند)
َّ أَکْثَرَهُمْ یَجْهَلُون ( اکثرشان جاهلند)
َ أَکْثَرُهُمُ الْکافِرُون ( اکثرشان کافرند)
َ أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُون ( اکثرشان نسبت به پذیرش حق کراهت دارند)
َ أَکْثَرُهُمْ کاذِبُون ( اکثرشان دروغ گویند)
أَکْثَرَهُمْ لا یَشْکُرُون ( اکثرشان شاکر نیستند)
أَکْثَرُهُمْ مُشْرِکینَ ( اکثرشان مشرک هستند)
أَکْثَرُهُمْ فَهُمْ لا یَسْمَعُون ( اکثرشان گوششان بدهکار نیست)
آقای دکتر !!! همان فرمایشاتتان راجع به "مذاکرات امام علی (ع) و زبیر" و "مذاکرات امام حسین (ع) و عمربن سعد " و " صلح امام حسن (ع) " که این آخری را همین چند روز پیش افاضه فرموده بودید برای هفت پشت ما و هزار و دویست سال فقاهت شیعی بس است.
در مظلومیت علی ابن ابی طالب (ع) همین بس که رئیس جمهور تنها حکومت شیعی جهان این سخنان را بگوید!
آقای رئیس جمهور شما را بخدا به همان برجامتان برسید و با اهل بیت کاری نداشته باشید!
الفاتحه...
علی اکبر رائفی پور شب شهادت امام مظلوم شیعیان رمضان ۱۴۳۸
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برداشت روحانی از کلام امام علی(ع) کاملا اشتباه است چراکه مبنای ولایت رأی مردم نیست.
به گزارش خبرنگار مرآت، در سالهای اخیر، حسن روحانی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود تلاش می کند با تحریف تاریخ، موضوعات خلاف واقع را به ائمه معصومین(ع) نسبت دهد.
چندی پیش و در جریان مذاکرات، حسن روحانی در ادعایی عجیب گفته بود واقعه کربلا درس تعامل و مذاکره است!
وی در روزهای اخیر نیز در مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) و اهمیت رای مردم در نزد امام علی(ع) گفت: «مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم میداند.»
اظهارات حسن روحانی نسبت به ائمه معصومین(ع) بازتاب هایی میان روحانیون، عالمان دینی و همچنین برخی سیاستمداران درپی داشت.
در همین خصوص؛ حجت الاسلام علی ذو علم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرآت با انتقاد از اظهارات اخیر ریاست جمهور گفت: مطلبی از سوی روحانی مطرح شد مبنی بر اینکه "ولایت حضرت علی(ع) بر پایه رای مردم است و از هیچ جنبه الهی و نسل الهی برخوردار نیست" این مسئله کاملا غلط و نادرست است.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: کسانی که چنین دیدگاهی دارند با دیدگاه اصیل به مقوله اهل بیت (س) کاملا متفاوت است.
وی با بیان اینکه آنچه که از قول ریاست جمهور نقل شد مبهم بود، اظهار کرد: طرح این مسائل از سوی روحانی باعث ایجاد ابهام شد که نیاز به توضیحات بیشتر از جانب وی دارد.
ذوعلم با اشاره به اینکه اینگونه مباحث تخصصی است و باید در محافل علمی مطرح و روی آن بحث شود، بیان کرد: باید همه بیانات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه را در نظر داشته و آیات قرآن و ادله عقلی که در این مسائل وجود دارد را مد نظر قرار دهیم.
معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در ادامه افزود: قطعا از نظر عقلانی صرف اینکه مردم جامعه ای فردی را به حاکمیت انتخاب کنند این کافی نیست که آن را حاکمیت عادلانه و مشروع و در جهت تعالی جامعه برشمریم.
وی با بیان اینکه در نگاه اسلام ناب محمدی اصل را بر صلاحیت و شایستگی ذاتی حاکمان می داند، گفت: نظر مردم برای تحقق این شایستگی ها یک امر لازم و ضروری است.
ذوعلم با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی اوقات سخنان برخی مسئولان مباحث غیر ضروری را به جامعه منتقل می کند، بیان کرد: سخنان مسئولان کشور در مواقعی برای جامعه حاشیه ساز می شود که باید در این زمینه ها دقیق تر و عمیق تر سخنرانی کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان پیش از پرداختن به مباحث حاشیه ای باید به وظایف خود در مدیریت کلان کشوری بپردازند، گفت: از آقای روحانی انتظار نیست که به مباحث علمی، تخصصی و کلامی بپردازند چراکه وی از مجموعه کارگزاران نظام در عرصه اجرایی است و وظایف سنگینی بر عهده اش می باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: ریاست جمهوری باید به وعده هایی که در ماههای آخر دوره ریاست چهارساله خود به مردم دادند بپردازد، نه به مسائل حاشیه ای.
ذوعلم با اشاره به اینکه رسانه ها باید جسارت طرح مطالبات مردم را داشته باشند، افزود: امروز شاهد یک نوع خودسانسوری در رسانه ملی هستیم که نسبت به دولت هیچگونه نگاه نقادانه و آزاد اندیشانه ای ندارد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور، وزرا و معاونانش باید در نشست های تخصصی با حضور منتقدان به طرح مباحث اجرایی و نیازهای کشور بپردازند.
وی با بیان اینکه دولت باید از این حاشیه سازی ها خودداری کند، گفت: روحانی باید به آنچه که وظیفه ذاتی و اساسی قوه مجریه است بپردازد.
ذوعلم درخصوص هدف از طرح این مباحث از سوی ریاست جمهور افزود: گریز از پاسخگویی به مسئولیت های اساسی در طرح چنین مباحثی نهفته است.
معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری همچنین ادامه داد: آن چیزی که در درجه اول نیاز است رییس جمهور به آن پاسخ دهند و مردم را متقاعد کنند وظایف سنگینی است که در قانون اساسی بر عهده رییس قوه مجریه قرار گرفته است.
ذوعلم با اشاره به اینکه در مباحث عمومی جامعه برای فردی که مسئولیت اجرایی کشور را برعهده دارد هیچ انتظاری وجود ندارد اظهار نظر کند، بیان کرد: مسئولان اجرایی می توانند در محافل علمی مثل افراد دیگر نظراتشان را بیان کنند.
انتهای پیام/ع
شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان
مسؤول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان در گفتگو با «گام نیوز»:
گام نیوز: مسؤول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان بوشهر گفت: امیدواریم که رئیس جمهور اشتباه کرده باشد که اگر غیر از این باشد اظهارات آقای روحانی از کلام امام علی(ع) یک فاجعه بود.
به گزارش گام نیوز حسن روحانی رئیسجمهوری در جریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی (ع) با اشاره به روایتی از ایشان گفت: «امیر المؤمنین (ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میداند، هر کسی شما او را برگزید به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه، من هم اطاعت میکنم، من هم میشنوم و اجرا میکنم». این بخش از اظهارات روحانی در محافل سیاسی - مطبوعاتی بازتاب گستردهای یافته است.
حجت الاسلام سید عبدالجلیل حسینی در گفتگو با "گام نیوز" درباره اظهارات رئیسجمهور گفت: آقای روحانی معتقدات شیعه را به درستی تلقی نکرده و یا اینکه بد بیان کرده است.
مسؤول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان بوشهر با بیان اینکه چراامیرالمومنین (ع) در زمان جریان سقیفه با اهل بیت(ع) خود به درب منزل صحابه رفتند و واقعه غدیر خم را بازگو نمودند اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تفاوت بین مشروعیت و مقبولیت را به درستی متوجه نشدند.
وی خاطر نشان کرد: مقبولیت آن است که مردم سالاری و جمهوریت دین را برای آنکه یک حکومت برقرار شود نیاز است اما براساس مبانی شیعه و اعتقادات که شیعیان دارند مشروعیت نیز مورد نیاز است.
حسینی ضمن اشاره به اینکه اول به ذات خداوند متعال حاکم می باشد گفت: کسی که در رأس حاکمیت قرار می گیرد، توسط خداوند می باشد که حضرت رسول الله و ائمه اطهار را به عنوان حاکم قرار داده اند و در نبود ائمه اطهار ولی فقیه را تعیین نموده اند.
این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ولایت فقیه در قرآن و روایات واضح است و اگر به غیر از این بیان باشد اساس امامت و حرکت امیر المومنین زیر سوال برده می شود.
مسؤول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان بوشهر با بیان اینکه آقای روحانی بد برداشت و بیان کرده اند افزود: زیرا یک نفر در کسوت روحانی ،شیعه و ملبس به لباس پیغمبر (ص) می باشد نباید اینگونه سخن بگوید.
حسینی ضمن تأکید بر اینکه طلاب مبتدی حوزه نیز بر این مسئله واقف هستند بیان داشت: چرا آقای روحانی که خود جزء مجلس خبرگان رهبری و از لحاط علمی در جایگاهی قرار دارد اینگونه از حاکمیت صحبت به میان آورد؟
وی در پایان گفت: امیدواریم که رئیس جمهور اشتباه کرده باشد که اگر غیر از این باشد اظهارات آقای روحانی از کلام امام علی(ع) یک فاجعه بود.
dart20...
ما را در سایت dart20 دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 90